Ben je weleens bij een optreden geweest van een technisch heel sterke coverband met professionele muzikanten maar maakte dit niet echt indruk? Hoe zou het komen dat de ene band staat als een huis en de andere niet echt overkomt? Soms is het lastig onder woorden te brengen wat het nou precies is waardoor het ene optreden een onvergetelijke indruk achterlaat en je bij het andere na twee nummers genoeg gezien hebt. Het ‘geheim’ zit hem in het concept.
Wat is een concept in de muziek precies?
Woordenboek Van Dale beschrijft ‘concept’ als “opzet, plan; ontwerp”. Het concept van een coverband is ook een soort plan of een ontwerp. Dit bestaat uit het geheel van diverse zaken, zoals repertoirekeuze (welke liedjes speel je?), uitvoering (hoe voer je deze liedjes uit?), presentatie (welke kleding draag je?) en performance (hoe gedraag je je op het podium?). Een voorbeeld is een rock-‘n-roll coverband die een jaren ’50-gevoel geeft aan hedendaagse popliedjes.
Wat is nou een goed concept voor een coverband?
Een goed concept moet aan drie belangrijke voorwaarden voldoen:
1. Authentiek
‘Authentiek’ betekent ‘betrouwbaar’ of ‘geloofwaardig’. Misschien wel de belangrijkste voorwaarde voor een goed concept is dat het betrouwbaar is en oprecht overkomt. Hiermee bedoel ik dat het concept bij de coverband moet passen. Je moet van de muziek houden en de liedjes begrijpen om ze te kunnen overbrengen. Vergelijk het met die ene docent van de middelbare school die altijd zo goed kon uitleggen waardoor het vak opeens heel interessant werd. Zodra je oprechte passie ziet bij degene die iets overbrengt wordt wat hij/zij overbrengt een stuk interessanter. Bij muziek maken is dit heel belangrijk.
Daarnaast betekent authentiek ook geloofwaardig. Hiermee bedoel ik dat het publiek het idee moet hebben dat het concept klopt. Het moet passen bij de muzikanten en hoe zij eruitzien en overkomen. Als het concept er niet authentiek uitziet, verliest de band zijn geloofwaardigheid. Het gevolg is dan dat je als coverband geen indruk maakt op het publiek. Wat je doet komt simpelweg niet over.
2. Onderscheidend
Een goed concept onderscheidt zich van anderen. Wat maakt jouw coverband anders dan anderen? Van een feestband die de geijkte feestnummers speelt, zullen niet veel mensen lang enthousiast blijven. Maar als je dit in een speciaal jasje steekt waarmee je je onderscheidt, kun je met een feestband enorme indruk maken op het publiek. Het voorbeeld van de rock-‘n-roll band dat ik eerder gaf, kreeg in 2010 enorme bekendheid doordat ze onderscheidend waren. Ik heb het hier over de Berlijnse band The Baseballs. De popliedjes die zij spelen zijn al bekend bij het publiek. Ook is er natuurlijk niets nieuw aan rock-‘n-roll. Maar de combinatie hiervan samen met de manier waarop ze zich presenteren is onderscheidend. Kijk met het bedenken van een concept dus altijd naar manieren om het idee dat je hebt net even anders in te vullen dan hoe anderen het doen.
3. Relevant
Het laatste waar een goed concept aan moet voldoen is dat het relevant moet zijn voor de doelgroep. Dit betekent dat de mensen die jij met jouw concept wilt aanspreken, ook behoefte moeten hebben aan jouw concept. Je wilt immers dat je optredens aanslaan bij het publiek. Om te onderzoeken of jouw concept relevant is moet je weten wie de doelgroep is van jouw coverband. Heb je hier een duidelijk beeld van of is de gedachte ‘iedereen is welkom’? Ik kan je alvast verklappen dat de laatste optie eigenlijk geen optie is. ‘Iedereen’ is namelijk geen doelgroep. En zonder doelgroep kun je niet relevant zijn. Stel jezelf eens de volgende vragen:
• Wie zijn de mensen die ik wil aanspreken? Voor wie wil ik graag optreden? Kortom, wat is mijn publiek?
• Zou dit publiek mijn coverband inhuren of naar ons optreden komen? Worden zij enthousiast van mijn concept?
• Is deze doelgroep groot genoeg zodat ik veel kan optreden? Biedt mijn markt voldoende potentie?
Een concept voor jouw coverband
Je weet nu wat het belang is van een goed concept voor een coverband en waaraan het moet voldoen. Of je nu een concept gaat bedenken of er al een hebt, ik hoop dat deze informatie je aan het denken zet. Het creëren van een goed concept kan best lastig zijn maar het is zeker de moeite waard. De uitwerking ervan hoeft niet meteen perfect te zijn. Het is immers een concept, oftewel een plan of een ontwerp. Maar één ding is zeker: hoe beter het concept, hoe meer en sneller het succes!